Tekst | |
---|---|
Wat is de 30Mijls? De 30Mijls is een wedstrijd/prestatietocht te varen op een door de deelnemer zelf te bepalen moment en met een zelf te bepalen start- en finishlocatie. Een aantal vaste boeien vormen een ‘rondje’ van ongeveer 30 mijl. Leg dit af met een zo hoog mogelijke gemiddelde snelheid en je komt, na toepassingen van een handicap, in de hall of fame van het klassement! | |
Voor wie is de 30Mijls? Het betreft een laagdrempelige wedstrijd/prestatietocht die door iedereen die van zeilen houdt gevaren kan worden. Wedstrijdervaring is niet nodig, maar ook voor de fanatiekeling is er volop uitdaging! Vaar met een monohull, multihull, rond- of platbodem. Vaar in de klasse voor solo, two-handed of full crew. Vaar hem met je wedstrijdbemanning, gezin of organiseer zelf een groepje boten om gezamenlijk op te varen. Vaar als de windcondities ideaal zijn om hoog in het klassement te komen, vaar als training voor de 50 Mijl Doublehanded, de 100 Mijl, de 200Myls SOLO, de 40 mijl van Bru of vaar ‘at ease’ in een mooi lenteweekend omdat je een doel wilt hebben en je eens wilt meten met lotgenoten. Kortom, bepaal zelf je doel en maak er iets moois van! Deelnemen is kosteloos en zonder verdere verplichtingen. | |
Voor Jip en Janneke: meedoen in 5 stapjes Dit zijn de 5 stappen voor deelname aan de 30Mijls:
| |
Regels waaraan het evenement is onderworpen Hieronder volgen de regels waaraan de 30Mijls is onderworpen. Er zal geen wedstrijdcommissie ter plaatste zijn om controle uit te voeren op deze regels. Dit is een evenement voor eerlijke en leuke mensen. Voor valsspelers is er gewoon geen plaats! We gaan uit van het eerlijkheidsprincipe maar het staat iedereen vrij om binnen 7 dagen na registratie van een prestatie protest aan te tekenen. De 30Mijls is onderworpen aan de volgende regels:
| |
Inschrijven Alvorens je een 30Mijls gaat varen dien je te zijn ingeschreven. Dit kun je online doen via 30mijls.nl. Inschrijven kan tot uiterlijk op de dag dat je gaat starten maar dient wel te zijn voltooid voordat je start. Bij de inschrijving vermeld je op welke dag, en bij welke boei je gaat starten zodat deelnemers van elkaar kunnen zien wie er zoal het water op gaan op een bepaalde dag; wel zo leuk, gezellig en het verhoogt het competitie element! | |
De baan De merktekens van de 30Mijls banen bestaan uit een aantal vaste boeien. Een overzicht van de banen alsmede een tabel met de boeien kun je vinden op 30mijls.nl. De boeien moeten gerond worden in de volgorde zoals in de boeientabel staat vermeld. Het rondje kan zowel linksom (tegen de klok in) als rechtsom (met de klok mee) worden gevaren. Er kan gestart / gefinisht worden bij elk merkteken (binnen een afstand van 15 meter) van de baan (behalve bij de 30Mijls Scheveningen waar altijd bij de SCH boei wordt gestart en gefinisht). | |
Lokatie merktekens Tenzij de organisatie anders bepaalt blijven de banen ook bij een gewijzigde positie van de merktekens onveranderd langs deze vastgestelde boeien lopen. Omdat het klassement wordt vastgesteld op basis van een gemiddelde snelheid is de impact van verplaatste boeien nihil. Het kan voorkomen dat boeien (door bijvoorbeeld Rijkswaterstaat) zijn gelicht. Dit gebeurt bijvoorbeeld met sommige SPORT boeien in de winterperiode. In dat geval blijft de baan onveranderd conform het boeienbestand zoals gepubliceerd op de website en dient de deelnemer de coördinaten als ‘virtuele’ boei te ronden. Deelnemers moeten zich er echter te allen tijde van overtuigen dat de te varen route inderdaad bevaarbaar en veilig is. | |
Passeren van de merktekens Bij het ronden van de merktekens dienen de volgende regels in acht te worden genomen:
| |
Start Elk merkteken van de baan kan als start/finish locatie worden gekozen (behalve bij de 30Mijls Scheveningen; hier dient bij de SCH te worden gestart/gefinisht). Om te starten dien je het merkteken op een afstand van maximaal 15 meter te passeren en de starttijd te noteren. Ook de starttijd kan door iedere deelnemer zelf worden bepaald, maar dient te vallen op de dag die tijdens inschrijving is vermeld als startdag. Mocht je uiteindelijk toch op een ander dag van start willen gaan dan je tijdens inschrijving had vermeld, voer dan een nieuwe inschrijving in (de oorspronkelijke inschrijving wordt automatisch DNS) | |
Finish Een deelnemer dient uiterlijk 12 uur na starttijd te finishen bij het merkteken van de baan waar ook is gestart. Een finishtijd die later is dan 12 uur gerekend vanaf de starttijd wordt behandeld als DNF. Ook voor de finish geldt dat het merkteken op een afstand van maximaal 15 meter dient te worden gepasseerd. | |
Registratie prestatie Deelnemers zijn zelf verantwoordelijk voor een (eerlijke!) registratie van start- en finishtijden. Tijdregistratie mag worden afgerond op hele minuten. Tot maximaal 1 week na de startdatum die tijdens inschrijving is aangegeven kan de registarie voor het klassement. Naast start-, finish kan bij deze registratie oa worden aangegeven in welke richting de baan is gevaren, de klasse waarin is deelgenomen. Het uploaden van een GPX bestand is verplicht. Na registratie is je prestatie zichtbaar op de website. Vanaf dat moment heeft de ‘community’ 14 dagen de tijd om protest aan te tekenen. Hierna wordt de prestatie als ‘definitief’ aangemerkt. Indien je prestatie niet binnen 1 week na aangegeven startdatum is geregistreerd wordt je geacht niet van start te zijn gegaan (DNS). | |
Handicap Er wordt gebruikt gemaakt van het SW handicap systeem. meer informatie hierover: https://www.sailsupport.nl/ | |
Uitslag en Klassement Op basis van prestatiegegevens die door de deelnemer na varen van de baan op de website zijn geregisteerd wordt de uitslag en positie in het klassement per 30Mijls baan bepaald. De positie in het klassement wordt bepaald op basis van de gecorrigeerde zeiltijd/ gemiddelde snelheid over de gehele lengte van de baan.
| |
Tracker Deelnemers van de 30Mijls zijn verplicht te varen met een 'tracker' waarmee de gevaren route kan worden gelogt. De te gebruiken tracker moet in staat zijn een zgn 'GPX bestand' te produceren. Deelnemers zijn verplicht hun track te delen wanneer ze hun prestatie registreren. De website laat dan in het klassement automatisch een URL link zien naar deze track zodat deze voor anderen verifieerbaar is. Indien om wat voor reden dan ook er geen, of een onvolledige, track beschikbaar is bij registratie van de prestatie (bv. uitvallen telefoon) is het aan de organisatie van de 30Mijls te beoordelen of er reglementair is gefinisht of dat de deelnemer wordt gediskwalificeerd. | |
Gebruik van de motor Gebruik van de motor of andere voorstuwingsmiddelen dan de zeilen in het te zeilen deel van de route is niet toegestaan, tenzij dit noodzakelijk is voor een veilige vaart (dit ter beoordeling van de organisatie) en het geen strategisch voordeel oplevert. Indien de motor is gebruikt dient dit kenbaar te worden gemaakt aan de organisatie door dit als opmerking te vermelden bij het registreren van het resultaat op de website. Het gebruik van de motor voor het ‘draaien van stroom’ is toegestaan mits deze dan is ontkoppeld van de schroef. | |
Vlagvoering De 30Mijls wordt met nationale vlag gevaren. | |
Protesten De 30Mijls is bedoeld voor eerlijke en leuke mensen die lekker willen zeilen. Toch kan het voor komen dat je wilt protesteren, al was het maar omdat iemand bij registratie van zijn prestatie per ongeluk een typefout heeft gemaakt en we hem graag in de gelegenheid stellen dit te corrigeren. Andere voorbeelden voor reden van protest: opgeven type boot komt niet overeenkomt met het type waarmee is gevaren; de handicap is onjuist; opgegeven klasse onjuist, start-, of finishtijden onjuist; start-/finishlocatie onjuist; een markering van de baan niet- of onjuist gerond; of een deelnemer heeft op een andere manier de wedstrijdbepalingen overtreden of niet gehandeld in de geest van de 30Mijls gedachte dat dit een wedstrijd/prestatietocht is voor eerlijke en leuke mensen die lekker willen zeilen. Protesteren is mogelijk tot uiterlijk 1 week nadat een deelnemer zijn prestatie op de website heeft geregistreerd en deze zichtbaar is geworden in het klassement. Prestaties waartegen protest kan worden aangetekend zijn in het klassement herkenbaar aan de status ‘OP‘ (Open voor Protest), gevolgd door een cijfer dat aangeeft hoeveel dagen de prestatie nog open staat voor protest. Een protest kan ingedient worden mbv het contactformulier op de website. Zorg er voor dat je duidelijk omschrijft tegen wie je protesteert en voor welke (datum) prestatie. Vermeld ook waarom je protesteert en voorzie je protest waar mogelijk van argumenten en bewijsmateriaal. In geval van protest zal de organisatie 30Mijls contact opnemen met de deelnemer waartegen protest is aangetekend. De deelnemer wordt dan in de gelegenheid gesteld zijn registratie aan te passen of de organisatie kan besluiten de deelnemer te diskwalificeren. | |
Veiligheid Omwille van de veiligheid worden deelnemers geadviseerd (dus geen verplichting) minimaal te voldoen aan de Offshore Special Regulations category 4. Zorg er tevens voor dat je up-to-date kaarten tot je beschikking hebt, op de hoogte bent van de weerverwachting en jij en je bemanning over de ervaring en kennis beschikken voor het succesvol voltooien van een 30Mijls baan! De 30Mijls Oosterschelde kent beroepsvaart die op sommige stukken prominent aanwezig kan zijn. De baan geeft schippers ruime mogelijkheid om een veilige koers van groen naar rood of andersom uit te stippelen. Geef beroepsvaart altijd de ruimte! Schippers worden dringend geadviseerd niet uit te varen, of een haven, ankerplaats of andere vluchtplaats op te zoeken bij windkracht 7 BFT of meer en bij zicht minder dan 1000 meter, dan wel in het geval van een waarschuwing voor dergelijke omstandigheden op de marifoonbegeleidingskanalen in het vaargebied. Uiteraard getuige het ook van goed zeemanschap indien je niet uitvaart of een veilige haven opzoekt in alle andere gevallen dat je de situatie niet vertrouwt. Veiligheid gaat boven alles en bovendien kun je altijd opnieuw in een 30Mijls starten zodra de omstandigheden dit wel toelaten! Naast verplichtingen omschreven in het BPR omtrent het gebruik van een aanwezige marifoon is het voor je eigen veiligheid verstandig uit te luisteren op de marifoon | |
Privacy Gegevens van deelnemers worden niet met derden gedeeld en het email adres wordt niet op de website getoond. In het geval gegevens van een deelnemer nodig zijn voor een derde partij (bijvoorbeeld een sponsor die de deelnemer een prijs of ‘goody’ wil toesturen) zal hiervoor door de organisatie van de 30Mijls eerst toestemming aan de deelnemer worden gevraagd. Deelnemers dienen zich er van bewust te zijn dat de 'GPS track’ zichtbaar is op de website gedurende de 7 dagen protest periode. Zorg er dus voor de tracking pas aan te zetten vlak voordat je gaat varen en uit te zetten nadat je bent gefinisht. Hiermee voorkom je dat de track eventueel leidt naar je huisadres.
| |
Aansprakelijkheid Deelnemen aan een 30Mijls geschiedt geheel op eigen risico en de organisatie van de 30Mijls kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor enige vorm van schade of wat dan ook. De 30Mijls organisatie is slechts faciliterend in het beschikbaar stellen van de website en moderatie van de content. Deelnemers moeten zelf zorgdragen voor een veilige en goed onderhouden boot, een bekwame bemanning, een veilige navigatie en dienen te allen tijde goed zeemanschap na te streven. Deelnemers dienen er zelf voor te zorgen voldoende verzekerd te zijn voor schade welke wordt toegebracht aan derden en henzelf. |